Inzake PAPER Magazine

Men zegt wel eens ‘het is makkelijk praten’, maar het is allicht verdraaid moeilijk een juiste analyse van een situatie te geven wanneer je niet zelf bij de processen er achter betrokken bent geweest. Een bepaald besluit ontstaat niet zomaar, gaan we maar even van uit.

Onder bepaalde omstandigheden kan een onlogisch besluit juist redelijk geweest zijn. Van de andere kant: de uitkomst kan altijd nog ‘suboptimaal’ zijn. Dus ja, even makkelijk praten over PAPER, van de Persgroep dan toch maar.

Waarom Paper natuurlijk niets wordt

Allereerst, de aanleiding van dit alles: een valse claim. Paper liegt namelijk wel een beetje: “Het eerste dagelijkse digitale magazine”. Dat vervolgens zes dagen per week blijkt te verschijnen, en natuurlijk bij lange na niet het eerste ‘digitale magazine’ is -ook niet dat zo vaak verschijnt-. Een valse start?

En verder dan? Een ‘lekker makkelijke’ opsomming:

  1. ‘Paper’ is al de naam van 1001 initiatieven die ook de ‘humor’ wel inzagen van een online merk naar dode bomen noemen.
  2. Je weet niet wat het is. Even PAPER lezen? No way, Jose! Je hebt je maar aan te melden. Je kunt van het bijna altijd grateloos te lezen De Correspondent zeggen wat je wilt, maar je weet wel wat je krijgt.
  3. Het is digitaal, maar niet veel online. Hoofdredacteur Barbara van Beukering postte de afgelopen week een aantal teasers op Twitter, maar gaf verder geen blijk van enige interactie. Haar Facebook is voor het grootste gedeelte privé, dus daar moet je het ook niet halen. En het Twitteraccount van PAPER is… Ook op de Facebookpagina staat zelfs nu, op de dag van de lancering, eigenlijk niks.
  4. PAPER wil -of mag- niet. PAPER is van de Persgroep. In Het Parool (De Persgroep) mag de hoofdredactrice haar zegje doen.  Hele artikel lezen? Computer says no: dat gaan we niet doen he, gratis content. Een beetje gratis promotie voor onze eigen uitgave lezen. BAH! Je zoekt het maar zelf op in Blendle (LOL) want een linkje naar waar het hele artikel dan wel te lezen is, is ook teveel gevraagd.
  5. Lekker actief, dat instagram, op Launch day
  6. Er werken 8 mensen (maar laten het er zes zijn, ook goed) in het team van PAPER. Nu al. (Zo beweren niet zo heel boze tongen, althans, maarja, afgesloten social kanalen, dus we zullen het nooit weten.) Maar het valt niet mee reacties te krijgen op de sociaal mediaas over het hoe en wat. Maarja, goed, Waar haal je de tijd vandaan om het allemaal bij te houden?
  7. De site is kek, maar de technische details voelen krakkemikkig voor zo’n grote nieuwsorganisatie, die het voordeel van off-the-shelf basisblokken zou moeten kunnen hebben.
  8. Leuk: vinden dat het al te vol is op internet, maar om je statement te maken door zelf in de luwte te blijven… waar komt dat bezoek dan vandaan?

tl;dr: Ondernemen op internet is niet gemakkelijk, zeker niet in de journalistiek. En (vooral?) niet binnen een ‘oude organisatie’. Maar PAPER lijkt internet in de basis al niet echt te snappen, of er moet nog een gorilla uit een mouw gaan komen.