Soms zijn er van die berichten waar ineens je oog op valt, zo lees je dan bijvoorbeeld op Twitter ineens: “42% van de berichten op Facebook gaat over reizen”. Nou, dát klinkt fors! En al die kattenplaatjes en babyfoto’s dan? Daar lijkt toch iets aan de hand te zijn met wat men bedoelt met ‘berichten’. Het is ook niet zo gek om te denken dat men bij een evenement als “Travelnext Delft” graag een beetje dik aanzet hoe belangrijk reizen wel niet is. Hoe zit dat?

Die 42% reisberichten, die komt dus wél ergens vandaan…

Navraag bij Steven de Jong, de spreker in deze zo lijkt het, doet ons bij de bron van de 42% belanden. Het is mij nog steeds niet geheel duidelijk hoe hij het daar gebracht heeft, maar in ieder geval blijft dat de tweet van @verkeersbureaus wel heel optimistisch was.

Het percentage komt uit een infographic van Facebook uit 2012 en hoewel het plaatje daar niet meer zichtbaar is zien we bij ‘tnooz’ dat de infographic overnam wel wat er aan de hand is. Het gaat niet om ‘de berichten’ waar u en ik waarschijnlijk aan denken, de zogenaamde ‘wall posts’ in enge zin of in bredere zin alles wat u op Facebook kalkt: het gaat om ‘life moments’, de milestones dus die belangrijke of opvallende gebeurtenissen in je leven aangeven.

Facebook_life_moments

Dan klinkt het ineens weer heel wat logischer; dat 42% daarvan over reizen gaat, de andere moments gaan vooral over verhuizen, dating en (andere) relatieveranderingen. Dat doe je doorgaans minder dan reizen. Blijkt zo’n cijfer ineens helemaal niet zo opvallend.

Een getal gaat een eigen leven leiden

Dat een aantrekkelijk ronkend cijfer toch een eigen leven gaat leiden blijkt wel nu we na “Travelnext Delft” het percentage ook in ‘de krant’ zien opduiken.

Delft op Zondag -toegegeven, niet het meest toonaangevende reisblad- weet het grote percentage ‘berichten’ dat over reizen gaat ook al te melden; “Want 42 procent van de Facebook-berichten is reis gerelateerd, dat is het grootste deel van de berichten. Dat betekent dat er over júllie wordt gepost zonder dat u er erg in heeft.”. Ja, niet dus, er is ongetwijfeld veel te winnen op Facebook, maar zo zet je mensen dus op het verkeerde been! 42% van de ‘life moments’ gaat volgens Facebook zelf over reizen, niet de ‘berichten’.

Hey, maar wat is dat? 42%?!

Emerce meldde eerder (En niet zoals ik eerst even dacht, een paar dagen na Travelnext Delft) ook al hetzelfde percentage in de context van een ander event (Emerce eTravel). Vooral omdat Emerce een ‘client partner bij Global Marketing Solutions Facebook Benelux’ opvoert moet het daar toch wel raar zijn gegaan als zij ook écht vinden dat 42% van de berichten over reizen gaat? Toch staat het er: “Een kleine 42 procent van de berichten op Facebook gaat namelijk niet over lekker eten, de baby of de katten, maar over vakanties. En die verhalen en vooral foto’s werken inspirerend op volgers.”

Het blijft in het Emerce artikel onduidelijk wie dit nu precies gezegd heeft, heeft de auteur dit er zelf bij verzonnen (en waarom dan?) of is dit een quote vanuit Facebook zelf? Of is het eigenlijk op een andere manier gezegd? De manier van schrijven lijkt er op te wijzen dat het in ieder geval geen letterlijke quote is. Inderdaad: dan is die 42% toch langzaam echt een heel eigen leven gaan leiden. En ondanks de onduidelijke formulering is het zo wel erg aanlokkelijk op te schrijven dat ‘bij een sessie van Facebook bleek dat’. Wordt waarschijnlijk vervolgd…

Kleine update: Het bericht werd aangehaald op ‘Enter2013’ in januari van dit jaar (in welke bewoordingen laten we nu dan maar even in het midden) en is zo blijkbaar ook bij Emerce terecht gekomen.

Gepubliceerd door gyurka

Studied Sociology in Rotterdam and currently working as a Research Consultant for R2Research. Previously worked for a large (online) sample provider in the Market Research industry. Columnist, blogger and experienced in online strategies; answering your questions on how to tell your story online. e-mail: gyurka@gmail.com

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.