De dood van je voorpagina

Vergeet je voorpagina maar. Tenminste, dat visitekaartje zoals je dat nu voor je ziet werkt niet zoals je denkt, en ziet er nog minder zoals gepland uit. Eigenlijk had dit artikel, naar analogie van Gonnie Spijkstra’s presentaties, ook “Fuck je voorpagina” kunnen heten. Voor zowel diegenen die al snappen waar ik op doel als diegenen die de voorpagina van de website nog steeds de meeste aandacht geven: de twee hoofdredenen waarom de voorpagina van je website niet meer zo belangrijk is.

Allereerst vooraf: het idee van ‘pagina’s’ op een dynamische website is altijd wat vreemd. Natuurlijk ervaren we een website bezoek nog vaak wel als pagina’s, maar door het dynamisch laden van nieuwe content is daar eigenlijk geen sprake van.

Je laadt óf nieuwe content op dezelfde pagina (door scrollen of updates) of je genereert op basis van (php) templates dynamisch datgene dat nodig is. Niemand maakt meer (veel) afzonderlijke pagina’s.

Niemand bezoekt je voorpagina, door social media (en Google)

Hoeveel van je bezoek hangt samen met ‘social’? Nog even afgezien van de jankterm ‘dark social’? Een kwart, of al de helft? Misschien is het wel veel minder, feit blijft dat het aandeel waarschijnlijk groeit. Die mensen delen niet www.gyurka.nl, maar een directe link naar dit artikel. Dat zijn allemaal mensen die direct op een artikelpagina uitkomen. Wil je je bezoek faciliteren – of noem het controleren – dan moet je er dus voor zorgen dat zo’n artikelpagina ook goede doorklikmogelijkheden biedt. Een sectie met “gerelateerde artikelen” is allicht de meest logische, maar niet noodzakelijk de beste.

Idealiter zorg je er voor dat je specifieke nieuwe content aanraadt en dat je artikelen ook in de hoofdtekst slimme links bevatten die een bezoeker door de rest van je site leiden. Iets soortgelijks geldt natuurlijk ook als je productpagina’s hebt, in plaats van artikelen. “Wat past er bij?”, “Hoe laat ik dat zien?”, en “Waar klikt een bezoeker waarschijnlijk heen?”, zijn enkele van de vragen die je jezelf hier moet stellen.

Google, heeft een zelfde invloed. Sure, als je op je bedrijfsnaam zoekt kom je vast met de eerste link op je voorpagina uit. Maar je hebt juist veel moeite in al die keywords gestoken tijdens je SEO campagne. Geef ook opvolging aan dat keywordonderzoek: zorg er voor dat SEO een bezoeker niet alleen naar die ene geoptimaliseerde pagina leidt, maar dat iemand daar ook verder kan. (De customer journey, inderdaad.)

Iedereen zit lekker op mobiel naar je site te gloepen*

Mobiel bezoek groeit snel. Ik weet niet hoe het bij u zit, maar op ThePostOnline is het bezoek bij ‘brekend nieuws’ al 80 procent mobiel. En dan nog wat tablet bezoeken. Daarin zijn we overigens niet de enige, zo blijkt wel uit onderstaande instagrampost:

Gevolg is, al die eventuele ‘voor’pagina bezoekers zien niet jouw mooi ontworpen layout met zijbakjes en inzetjes, maar gewoon een reeks artikelen onder elkaar. Allemaal gelayout in jouw huisstijl, als je het goed hebt gedaan, maar wel iets om rekening meer te houden. De kans is groot dat het meerendeel van je bezoek jouw site niet zo ziet op de manier die jij als websitebeheerder het meeste tegenkomt.

Daarnaast gebruikt ook niet iedereen zijn browser fullscreen én zal een fiks deel niet het grote scherm gebruiken dat je webdesigner voor zich heeft. Daar let een beetje ontwerper wel op, maar belangrijker: kleinere schermen -zeker voor mobiel- zijn misschien wel je grootste doelgroep. (Voor wie dat wil weten: een resolutie hoger dan 1920×1080 zie ik niet vaak voorkomen, alle lagere opgeteld zijn verreweg het grootste deel van bezoeken.)

Naschrift

Steeds meer sites richten zich wel op de mobiele bezoeker, met 1 kolomslayouts, grote knoppen, zelfs zover dat je op een ‘gewone’ computer jezelf door ene mobiele layout moet worstelen. Toch blijft de voorpagina vaak achter.

En ja, zoals duidelijk is, is de voorpagina niet helemaal dood, én zijn er sitebeheerders en -ontwerpers die inmiddels wel nadenken over wat een voorpagina nog kan zijn. In veel discussies gaat het toch nog om die ‘eerste indruk’, die dan de homepage moet zijn maar achteraf vaak dan dus eigenlijk níet de eerste indruk van een gewone bezoeker is.

*) gloepen is iets Oost-Nederlands dat ‘kijken’ schijnt te betekenen, ik geloof ’t ook nog steeds niet.