Hoe erg #FAIL was de HMV Fail nu echt?

Er was begin van de maand nogal veel te doen om HMV. HMV is u misschien bekend als ‘His Masters Voice’, al is het nogal ingewikkeld welke organisatie nu waar bij hoort qua winkels en platenlabel welke u waarschijnlijk het beste kent. Enfin, grote fail natuurlijk dat HMV zomaar haar Social Account tijdens een ontslaggolf heeft kunnen laten misbruiken. Hoewel: je gaat toch denken, hoe had je het anders aan moeten pakken? Goed, je hoofdaccount afhankelijk maken van een stagiair is niet zo handig, maar hoe ga je in godsnaam een ‘disgruntled’ werknemer precies tegen?

hmv2

Fail?

Een blog kopte zelfs ‘How Twitter destroyed this company’. Wacht even: dat gaat wel erg ver. Waarom ging het ook alweer fout? Omdat er 60 man uit moesten, toch? De hype rond de zogenaamde fail lijkt wel erg op heel hard willen geloven in de kracht van ‘social’ en het falen van grote bedrijven op dat gebied. Het had allemaal beter gekund, maar zó erg was het nu ook weer niet. Op Google+ haalde ik het al eerder even aan:

  1. We weten niet eens wat de impact hiervan op sales was, dus hoe erg is nu de zogenaamd bewezen social impact
  2. We kunnen die impact niet eens meten want het bedrijf was al in ongelofelijk zwaar weer. Daarom moesten die 60 man er ook uit

Twitter is niet het pijnpunt hier

Die 60 man die er uit moeten is dus een gevolg van de andere problemen: winkels moeten dicht en webshop is dicht. Met andere woorden: het is sowieso een heel slechte situatie waarin ze verkeerden en nu verkeren. Dat de opzet van het Social Account beter beheerd had moeten worden ok: maar amper een #fail op puur social media gebied dat één iemand de toevertrouwde credentials misbruikt en al helemaal niet “Twitter destroyed a company” zoals dit gelinkte bericht bijvoorbeeld beweert.

Jos Govaart laat nu ook zijn ongenoegen over de berichtgeving omtrent de zogenaamde HMV ‘fail’ blijken, en ik kan hem niet meer dan gelijk geven: het pijnpunt ligt in deze helemaal niet op social. Het is een laatste uitdrukking van zaken die er (misschien) al speelden. En hoe het ook zit: Twitter heeft weinig bijgedragen aan het kapotmaken van het bedrijf: dat was het al.