Aanbevolen artikelen in mobiele Chrome variant leveren steeds meer verkeer

De afgelopen twee jaar is een nieuwe bron van websiteverkeer langzaam in opkomst. Het mechanisme van de mobiele variant van Google Chrome om artikelen aan te raden is voor steeds meer media een belangrijke bron van bezoekers. Daarmee is het met Apple’s News Widget een voorbeeld van het belang om rekening te houden met mobiele bezoekers. Dat laatste lijkt misschien voor de hand te liggen, maar nog altijd houden veel redacteuren, adverteerders en designers zich in de eerste plaats bezig met ‘desktop’. In ieder geval: volgens onderzoek is Google Chrome’s ‘artikelen voor jou’ een van de snelst groeiende verkeersbronnen.

Chrome Articles for You

Sinds 2016 komt er verkeer binnen via de aanbevolen artikelen functionaliteit in Chrome, die doet denken aan een doorontwikkeling van ‘Google Now‘. De praktijk leert dat vooral sinds eind 2017 de Articles for You een opvallende bron van verkeer is. Het gaat hierbij om bezoekers die gebruik make van Google Chrome, dus – in de eerste plaats- gebruikers van Android telefoons.

Zoals met veel van dit soort functionaliteiten is er eigenlijk maar weinig aandacht gegeven aan deze nieuwsfunctionaliteit. Toch kan het, met de populariteit van Android en Chrome, een belangrijke bron van bezoekers zijn. Het is dus goed om er geregeld aandacht aan te besteden. Samen met Apple’s News Widget maakt het deel uit van de beweging die we zien van ‘desktop’ lezers op een ‘gewone’ computer naar mobiele telefoons. Nu al bestaat voor veel nieuwsites meer dan de helft van het verkeer uit bezoekers met een ‘mobiel’ apparaat zoals een telefoon of tablet.

Hoe tracken we dit ‘articles for you’ verkeer?

Verkeer dat vanuit deze functie in Chrome op je site binnenkomt is eenvoudig bij te houden in een analytics-systeem als je let op verkeer met als referrer ‘ googleapis.com’. Nu kan dit in principe meerdere soorten verkeer betreffen, maar daarbinnen is al het verkeer vanuit het pad ‘/auth/chrome-content-suggestions’ afkomstig van deze Chrome functionaliteit. Door daar op te filteren, en eventueel een apart segment aan te maken, kunnen we dit verkeer monitoren en afzetten tegen het totaal aantal bezoekers.

Wanneer je gebruik maakt van Google Analytics vind je dit verkeer dus via Acquisitie -> Alle verkeer -> Verwijzingen en doorklikken op ‘googleapis.com’ bij de Bronnen. (Acquisition -> All Traffic -> Referrals, doorklikken op ‘source’ googleapis.com) Je kunt voor later gebruik, en eenvoudig vergelijkingen maken, in Analytics dus ook een Segment aanmaken door te selecteren op her refferal path.

Sommige uitgevers melden een enorme sprong in het verkeer dat ze uit de aanbevolen artikelen in Chrome halen. Voor (nieuws)sites is het dus interessant om het verkeer bij te houden en, in ieder geval, rekening te houden met het feit dat dit een belangrijke verkeersbron kan zijn.

Opname van nieuwsberichten

De grote vraag bij dit soort functionaliteiten is altijd “Hoe worden die berichten geselecteerd?”. Een algemeen antwoord is meestal iets in de richting van ‘een algoritme’ en hoewel algoritmes de laatste jaren een haast mythische status lijken te hebben gekregen zouden we graag wel iets meer weten.

Helaas is het, net als bij Apple News, niet heel duidelijk hoe de selectie tot stand komt. Wat we in ieder geval weten is dat er gekeken wordt naar het surfgedrag van iedere gebruiker. In theorie krijg je dus meer artikelen over dieren voorgeschoteld als je alleen dierennieuws leest.

Onduidelijker is het hoe je als uitgever nu ├╝berhaupt potentieel kans maakt deel uit te maken van de selectie. Vooralsnog lijkt het er op dat uitgevers met artikelen die ook een ‘AMP’ versie hebben in het voordeel zijn. Maar qua specifieke stappen die je kunt zetten om artikelen verder te optimaliseren bestaan er nog veel vraagtekens.

In de praktijk merk ik zelf dat bij bijvoorbeeld TPO de wekelijkse opiniepeilingen relatief goed lopen qua verkeer vanuit de ‘artikelen voor jou’ selectie. Of dat er nu op duidt dat herhaling helpt, of dat het een kwestie is van er steevast vroeg bij zijn, blijft dan nog de vraag.